Kiegészítő olvasmányok az ókori Közel-Kelet kultúráihoz.

Források az ókori Napkelethez

Hodossy-Takács Előd letölthető cikkei.

Ókori Izrael, Júda, Edom, Moáb, kortörténet, vallástudomány.

2020. augusztus 08. - Tarnóczki József

Hodossy-Takács Előd (1974) a Debreceni Református Hittudományi Egyetemen szerezte teológus oklevelét 1997-ben. Ugyanebben az intézményben doktorált hittudományokból 2001-ben, ez irányú habilitációját pedig 2008-ban nyerte el az Evangélikus Hittudományi Egyetemen. Rendszeresen folytat kutatói, tanulmányi és vendégoktatói tevékenységet külföldön (USA, Jordánia, Izrael, Hollandia, Németország), Magyarországon pedig a következő munkaköröket látja el:

• Debreceni Református Hittudományi Egyetem, Teológiai Intézet: intézetigazgató

• Debreceni Református Hittudományi EgyetemTeológiai Intézet, Bibliai Teológiai és Vallástörténeti Tanszék: tanszékvezető, egyetemi tanár (professzor)*

• Debreceni Református Hittudományi Egyetem, Hittudományi Doktori Iskola: törzstag, témavezető, témakiíró

 Debreceni Református Hittudományi Egyetem, Egyetemi Doktori Tanács: szavazati jogú belső tag

 Magyar Tudományos Akadémia Debreceni Területi Bizottság: főtitkár

• Magyarországi Református Egyház Doktorok Kollégiuma: főtitkár

Fő kutatási területe az ókori Palesztina, illetve Transzjordánia kor- és vallástörténete, valamint archeológiája.

*A bejegyzés elkészültekor, 2020. aug. 8-án Hodossy-Takács Előd még egyetemi docens fokozattal rendelkezett, egyetemi tanári kinevezését pedig 2020. nov. 6-án vette át. (kinevezéséről lásd: https://www.drhe.hu/hu/tanari-kinevezes)

(A felsorolt adatokat a szaktudós nevére kattintva ellenőrizheti az olvasó.)

 

Olvasmányos hangvételű cikkeit több különböző szaklapból vadászhatjuk le, illetve nagy részét egybegyűjtve az Academia.edu oldalán is megtalálhatjuk. Ez utóbbi oldalra juthat az olvasó, ha az alábbi ajánlókban található, piros színnel kiemelt címekre klikkel:

I. Hodossy-Takács Előd 2003-ban készült cikke három fő részre osztható. Az első rész Salamon királyra vonatkozó bibliai közléseket állít szembe a térség reális korabeli hatalmi viszonyaival. A második az akkori közel-keleti nagyhatalmak instabil politikai helyzetét vázolja fel, amely kisebb államok számára lehetőséget adhatott független államalakulatok létrehozására. A tárgyilagos szemléletű tanulmány harmadik fele pedig azokat a régészeti térségeket vizsgálja, amelyeket 2003-ig számos kutató próbált beazonosítani Salamon építkezéseinek helyszíneivel:

»Hodossy-Takács Előd: Mikor az ezüstöt semmibe sem nézték. (Cikk megjelent: Tanulmánykötet az 50 éves Marjovszky Tibor tiszteletére, B&V BT, Budapest, 2003, 235-247. oldal)

II. Az i. e. 9. századi Izraelben uralkodó Omri-dinasztiával és szomszédos környezetének kortörténetével foglalkozik a következő cikk. A szerző az ószövetségi írások mellett Biblián kívüli korabeli források (Fekete Obeliszk, Mésa-sztélé) felhasználásával mutatja be az egykori levantei térség szövevényes politikai összefüggéseit. A karkari csata, a ramót-gileádi ütközet és a Moáb-Izrael háborús konfliktus éppúgy terítékre kerül az elemzésben, mint a dinasztiához fűződő építkezések, vagy a pozitív külpolitikai kapcsolatok kezdeményezése. Ennek ellenpárjaként pedig a dinasztia tevékenységét negatívan bíráló bibliai nézőpontot is szemlélteti:

»Hodossy-Takács Előd: Hatalomgyakorlás és annak visszhangja. Esettanulmány Omri dinasztiájáról. (Cikk megjelent: Utólérnek téged a szavak. A hetvenéves Sulyok Elemér köszöntése. Pannonhalmi Főapátság, 2011, 132-143. oldal)

*A cikk tisztább olvashatósága érdekében érdemes az Academia.edu oldalán a "Download" gombra kattintva pdf-ben megtekinteni a szöveget!

III. A bibliai Jeremiás, illetve annak eszméjét követő próféták teológiai és társadalmi megítélését vizsgálja az alábbi tanulmány. Az izraeli népesség Júdába vonulását is kitárgyalja, illetve kielemzi a jeruzsálemi ostromnál elhangzott rendhagyó prófétai beszéd vélhető indítékait is. Harmadsorban pedig a vaskori Jahwizmus különböző megjelenési formáit vizsgálja, ezen belül is külön kitérőt téve a térségben meghatározóan jelenlévő "Ég Királynője" kultuszára:

»Hodossy-Takács Előd: Jeremiás haragja - Megjegyzések Jeremiás korának társadalomtörténetéhez és teológiai válaszkeresési kísérletéhez. (Cikk megjelent: Hálaáldozat. Tanulmányok Dr. Molnár János dékán tiszteletére 70. születésnapja alkalmából, Selye János Egyetem Református Teológiai Kara, Calvin J. Teológiai Akadémia, 2008, 94-113 oldal)

IV. A 2020-ban készült olvasmányos tanulmány az i. e. 6-5. század idejéből származó dokumentumok segítségével kísérel meg képet adni a zsidóság babiloni fogságban töltött mindennapjairól. A cikk ehhez kapcsolódóan két korabeli forrás, az ún. Sófer-gyűjtemény és a Murasú-archívum ékírásos darabjaival foglalkozik, melyek főleg Bit-Nasar, Bit-Abi-ram és Al-Yahudu helység júdai származású közembereit említi. A mezőgazdasági tevékenységben résztvevők említése mellett pedig olyan jogi szövegek fordítását is leközli a cikk, amelyek földművelési jogokkal és szolgákkal rendelkező júdai származású üzletfelekre vonatkoznak. Az elemzés a deportációk idején odakerültek érzelmi nézőpontjait és az idegenben született generációk társadalmi előnyökkel járó integrációs törekvéseit is szemlélteti:

»Hodossy-Takács Előd: Júdeaiak Babilonban. Mindennapok idegenben.pdf (Tanulmány megjelent: Tanulmányok Fekete Károly 60. születésnapja alkalmából. Debreceni Református Hittudományi Egyetem, 2020, 135-146. oldal)

Pdf származási helye: https://derep-okt.drhe.hu/216/

V. Az alábbi cikk Edóm és Móáb királyságáról nyilatkozó ószövetségi közléseket vizsgál, illetve a két államhoz kötődő régészeti-epigráfiai leletekről ad némi tájékoztatást. A híres Mésa-sztélé és a keraki felirattöredék bemutatása mellett az érintett terület legfontosabb régészeti kutatójának, Nelson Glueck-nek a tevékenysége is említésre kerül a témával kapcsolatban. A tanulmány mindezeken kívül egy rövid áttekintést is nyújt a két térség földrajzi jellegzetességeiről és éghajlati adottságairól:

»Hodossy-Takács Előd: Élet a periférián. A vaskori Edóm és Móáb államai.pdf (Tanulmány megjelent: Ókor-Történet-Írás 3, Ökonómia és ökológia, Pécsi Tudományegyetem Ókortörténeti Tanszék, L'Harmattan Kiadó, 2015, 99-109. oldal)

Pdf származási helye: https://derep-okt.drhe.hu/108/

VI. Mésának, Moáb királyának 1868-ban megtalált, i. e. 9. századból származó óhéber nyelvű feliratát elemzi az alábbi cikk. A tanulmány tartalmazza a híres felirat teljes eredeti szövegét, valamint annak magyar nyelvű fordítását is, mely konkrét bibliai személyekről, helyszínekről és hadi eseményekről számol be. Kiegészítésként pedig a szerző tudományos igényességgel elkészített szövegelemzését olvashatjuk:

»Hodossy-Takács Előd: Palesztina moabi szemmel. Kisérlet a Mésa felirat forditására és értelmezésére. (Cikk megjelent: Hit és Tudomány, Tanulmányok Dr Lenkeyné Dr. Semsey Klára professzor asszony ötvenéves teológiai tanári és kutatói munkája jubileumára, Debrecen-Sárospatak, 2005, 124-134. oldal)

*A cikkek listája a továbbiakban folyamatosan bővítve lesz.

 

A szerző 2008-ban megjelent tartalmas könyve, mely a fenti cikkek témájához is kapcsolódik:

Hodossy-Takács Előd: Móáb - Egy vaskori nép Izrael szomszédjában. Kréné ókortörténeti sorozat 9. Új Mandátum Könyvkiadó. 2008

hodossy_moab_borito.jpg

  • A könyvhöz Kőszeghy Miklós írt ajánlót a Debreceni Református Hittudományi Egyetem teológiai szakfolyóiratának 2008. 1. számában (90-92. oldal), melyet itt olvashat el az érdeklődő. 
  • Edom és Moáb történetéről itt és itt találhatóak bővebb cikkek.

A bejegyzés trackback címe:

https://forrasokazokorinapkelethez.blog.hu/api/trackback/id/tr4816099182

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása